От сряда ще може да видите първото в България представяне на прочутия германски символист (1863 – 1928), популярен сред широката публика у нас заради творбата си „Луцифер“ (1890) от фонда на Националната галерия, закупена в годината след създаването й от княз Фердинанд Български по време на визита в Мюнхен. Сега тя се експонира заедно с дванадесет произведения на художника от колекцията на музея „Вила Щук“ в Мюнхен (живописни портрети, митологични и религиозни сцени и свързаните с тях рисунки и офорти), което предоставя общ поглед върху творчеството на автора.
Двете картини на Щук, донесли му световна известност, голямоформатният „Пазителят на Рая“ (1889), рядко показван извън Вила Щук, и „Луцифер“ от нашата колекция възстановяват драматичния си диалог в зала 24 на Квадрат 500. Освен да станат свидетели на изразителния сблъсък между „светлината“ и „мрака“, зрителите имат възможност да се запознаят и с други широко известни творби на автора – „Прометей“, „Самсон и лъвът”, както и платното „Грехът“, толкова популярно във времето си, че авторът изпълнява няколко негови варианта, а този, показан в изложбата, монтира в „Олтара на художника“ в ателието си във Вила Щук. Експозицията предоставя възможност познатата ни емблематична творба „Луцифер“ да бъде съпреживяна в изначалния си контекст, със семантичната натовареност, характерна за епохата, в която е създадена.
Пространственият дизайн на зала 24 адресира към естетиката на Вила Щук – най-мащабният артистичен проект на Франц фон Щук, който впоследствие е превърнат в общински музей, съхраняващ голяма част от творчеството на художника. Архитектите Кирил Асс и Надя Корбут използват поредица от пространствени и цветови намеци към помпейската антична традиция, положена от Щук в основата на неговите декоративни решения.

Франц фон Щук не само е един от най-известните представители на течението на символизма в световното изкуство, но е и сред основателите на Мюнхенския сецесион, предшественик на този във Виена. И до днес символизмът е сред най-популярните и атрактивни художествени явления от края на ХIХ век. Тази изложба разширява представата на българската публика за един от най-известните европейски художници от десетилетията на границата между XIX – XX век и чрез негови творби да се запознае по-задълбочено с изкуството на символизма, оказало голямо влияние и върху българските модернисти. Франц фон Щук е живописец, скулптор, график и архитект, а сред неговите ученици в Мюнхенската художествена академия са световни фигури като Василий Кандински, Паул Клее, Йозеф Алберс и българинът Кочо (Константин) Гърнев.

Изложбата е придружена от двуезична каталожна публикация, издадена в партньорство с музея „Вила Щук“ и съдържаща по-задълбочен разказ за представените произведения. .